Laktat test - Oslo

kr 950.00
Tid Tooltip This field will contains value for running related events/challenges


Beskrivelse

Laktat test

Ønsker du å få kartlagt din nøyaktige intensitetsone? Ønsker du å få stor fremgang på kort sikt? Ønsker du å trene like vitenskapelig som verdens beste utøvere med dine KORREKTE intensitetsoner? Gjennomfør en laktat profil test og få kontroll på din trening! På din personlige terskel pumper hjertet slik at blod fylles godt i hvert hjerteslag. Dette terskel området er fin justert og må finnes ved å gjennomføre laktat test samtidig som man bruker pulsklokke. Det er ikke poenget å trene knall hardt men å finne området der du trener best.

Hva er laktat?

Laktat-måling av blodet har vært brukt av toppidrettutøvere for å kvalitetssikre nøyaktig inndeling av intensitetssoner . Laktatverdien er den sikreste måten å anslå sine egne intensitetssoner når man trener. Dersom du ønsker å gjøre treningen mer målrettet og riktig så er laktat og intensitetsstyring svært viktig for ønsket forbedring. Laktat er sluttproduktet av anaerob metabolisme (melkesyre), og den beste indikatøren for objektiv vurdering av arbeidskapasitet. Med økende belastning øker laktatproduksjon i blodet og når punktet for produksjon og eliminering av laktat er på likevekt arbeider man på øverste anaerob terskel definert som 4 mmol/l i blodet. Lavere anaerob terskel er definert fra 2,8-3 mmol/L i blodet. Laktat testing gir deg den sikreste måling av enegi behovet i muskelen i forhold til ytelsen. Du kan altså beregne ved laktat måling hvor du trener optimalt og hvor du har dine personlige intensitet soner.

Forberedelser til laktat test

Forberedelser til laktat-/ terskel test. Forberedelser og prosedyrer til testing av laktat og kartlegging av intensitet soner. Laktat-/ terskel test taes i den idrett du ønsker å prestere. En laktat/-terskel test tar ca 1 time. Sørg for å være uthvilt før testen. Du bør ikke trene en veldig hard eller lang økt dagen før du tester deg, helst bør testen være den første fysiske treningen du gjør på test-dagen. Du bør ha spist og drukket før du møter til test men ikke spis for mye tett inn på testen. • Alle som tester må bruke pulsklokke, dersom du ikke har dette så kan du låne. • Kort, rolig oppvarming på 10 – 15 minutter. • Hvert drag lengde er på 4-5 minutter men 5-6 intervaller totalt. • Vi stopper og tar laktat (blod prøve på finger tupp) og har en pause på 30 sek til 1 minutt • Vi øker tempoet litt og gjentar ny laktat test med pause på 30 sek til 1 minutt.

UTFORDRET-poeng 40

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Gjennoppfrisk

Omtaler

Det er ennå ingen omtaler for dette produktet.